torsdag 31 januari 2008

Aleks, don't go!

Jag har nämnt Sushil och Markus i tidigare, men inte presenterat dem. Ursäkta för det. De är iaf personer från hemmakontoret som är hitkallade på korttid. Se där en kort och intetsägande presentation som gör rättvisa på samma sätt som att beskriva jorden och hela dess existens som mostly harmless. Vilket iofs var en dålig liknelse i sammanhanget, för jorden är nog mest mostly harmless i det stora hela, men inte för oss. Stackars Sushil har precis blivit utan hemresa. Hans uppdrag har dragit ut på tiden, och han har blivit tvungen att omboka sin resa. Idag var han tvungen att omboka den igen. Då fick han veta att det fick han endast göra en gång. Vid tidigare ombokning fick han höra att han kunde omboka igen och igen för en fast avgift, men det verkade inte gälla nu. Under statusrapporterandet med kontoret hemma fick han höra att "Du kommer inte att bli hängd för att du sjabblat med hemresan." Skoj att höra, vem var sjabblaren? Lite som "Have you stopped beating your wife yet?" Den andre mannen, alltså Markus, kom ut från jobbet idag. Där han anlände måndag morgon. Skön arbetsdag.

Ikväll var det vi-ses-senare-middag för Aleks som åker till nånstans där-solen-inte-skiner imorgon. Alltså hem. Eller vad kan man kalla ett ställe som hade åtta soltimmar under december. Det blev koreansk BBQ efter mycket och noggrant letande. Och efter detta mycket och noggranna letandet tog vi första bästa. Antingen fanns det inte alls med på kartan för vad som kan tyckas acceptabelt, eller så var det fullt. Hur som helst så blev det till sist alldeles toppen. Ölen flödade, köttet flödade, och vi gick hem. Jag är säker på att de där hemma blir glada att du kommer Aleks, och att du kommer saknas här.

Vi har idag även åkt taxi en bit. Vilket visade sig vara ett misstag. Den täta trafiken, även kallad rusningstrafik, men det har komiker redan raljerat på så hårt så jag avstår, gjorde dock att promenad hade varit snabbare, men då hade jag inte fått glädjen att skriva följande inlägg. Och du inte fått nöjet att läsa det. Vilket iofs kommer att vara en dublett om du läste Aleks och Ulrikas blogg, eller Mattias och Annas resedagbok. Men, vad som var grejen, som inte på något sätt jag byggt upp en spänning kring, utan bara svamlar massa ord så att du som läsare ska tänka, men kom till sak så jag kan få ägna mig åt nåt vettigt. Och när poängen väl kommer så ska allt falla platt och du tänkt "suck". Precis som en sån tvåtimmars film som man tänker, den kan säkert bli bra om de får ihop det på slutet. Men som vanligt finns där mest "uhh". Jo, taxischauffören tyckte om att köra fullt blås på värmen och ha öppet fönster för att balansera hettan med minusgradig luft. Kanske för att suga in så mycket avgaser som möjligt, vad vet jag. Hoppas jag lyckades få ett maximalt "uhh". Större än det Eddie Izzard fick i San Francisco eller var det nu var.

Inga kommentarer: