måndag 26 maj 2008

Ärlighet

Yes, då har det blivit dags att rycka tag i bloggen igen. Jag har tagit fram min vassaste gaffel för att repa min teflonbelagda hjärna. Visst kan man tycka att jag borde gjort det tidigare så att minnena hade haft en chans att fastna. Men min förhoppning nu är att jag under det skyddande lagret hitta godbitar som konserverats under den skyddande hinnan. Som dinosauriefossiler i koda...

Jag var en helg i Hongkong tillsammans med Stefan och Anders plus två av hans kompisar. På vägen till jobbet resdagen tog jag taxi till jobbet för att få med mig packningen. Av någon anledning känns det som jag redan skrivit det här, men jag kan inte hitta det i bloggen... Kanske har jag tidigare bara skrivit mentalt. Hur som helst, jag hoppar in i en taxi. Lägger in bagaget i bakluckan. Taxametern står på 3000, vanlig starttaxa är 1900. Kanske försöker killen blåsa mig eller så är det någon bagageavgift. Oavsett vad orkar jag inte bråka om 10-20 kr. Halvvägs till jobbet tittar chauffören på mätaren och får panik i blicken. Han inser att han glömt nollställa från tidigare körning. Därför gör han det nu. Jag blir glad av hans ärlighet och att jag inte blivit lurad. Väl framme vid jobbet gör jag ett överslag av vad det borde ha kostat och betalar resultatet av min matte till herren. Han blir förvånad och glad. Förhoppningsvis var min matte bättre än en som kan förekomma på vissa högstadieprov. Varför jag tänker på den här matten var min och Stefans fundering på flygplatsen. Nämligen, hur många är det som flyger just nu, totalt på hela jorden. Vi kom väl inte fram till någon vettig gissning. Men tänkte tillbaka på högstadietiden där man lätt hade kunnat räknat sig fram till 40 miljarder, och kännt sig nöjd med svaret.

Inga kommentarer: