fredag 30 maj 2008

BBQ-kött

Nu är jag precis hemkommen från en korean barbeque med ett gäng människor, mer eller mindre välpresenterade i den här bloggen. Så här kommer en liten liten sammanfattning på ca två ord per person, om vem de är... Men så kommer jag på pul. Och jag snackar ännu inte norska... Men ändå, för min teflonhjärnas skull, Anders, Daeun, Anders, Daniel, Elin, Stefan, Erik och Sean. Ett rätt så trevligt BBQ ställe som börjar bli bekant i svenskkretsar. Med dagens besök har vi varit där fyra gånger. Första gången vi var där försökte vi tyda den koreanska menyn, förgäves. Efter flertalet försök att få hjälp att översätta gav vi upp och pekade på bilderna. Det slutade lyckligt och vi gick mätta och glada därifrån. Riktigt fint nötkött till en rimlig peng. Gång nummer två ville vi ha samma kött som den lyckade förra gången. Men av någon anledning pekade vi inte i menyn utan Ted tog med servitören på en liten sightseeing runt i restaurangen och pekade ut köttet vi ville ha. Det slutade finfint även denna gång. Nötkött är aldrig fel. Gång nummer tre får vi på något magiskt vis plötsligt en engelsktalande kypare. Finemang tänker vi och beställer nötköttet som vi gillar, tror vi. När det väl kommer in så är det dock något annat. Vi blir lite bekymrade, men äter ändå i godan ro. Vi tar in mer kött, en annan nötmodell. Inte heller denna är den vi önskar. Ted som är lite driftig tar åter servitören med på sitt tåg genom lokalen och pekar ut vårt favoritkött. Servitören: "That's not beef, that's pork!" Så bra köttkännare är vi. Och här har vi ätit lagom grillat kött utan att blinka. Men ingen har ju blivit sjuk än så länge. Så all's good antar jag. Så idag var vi glada att ha Sean med oss. För första gången har vi en koreansktalande person i sällskapet. Troligen är han även läskunnig också. Så kvällen blev väldigt trevlig med mat och dryck i goda vänners lag. Alltså en ganska tråkig middag i blogghänseende...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha, underbart... Men var glada att det inte slutade för er som för mig, när jag fick i mig rå fisk (som inte var sushi) i Thailandet.