fredag 15 februari 2008

Bomullsmiddag för hjärtat

Stefan förklarade för mig igår det här med köning i korea för mig, och idag fick jag det bekräftat. Nämligen det att om man lämnar utrymme till framförvarande som i Sverige krävs för att man inte ska anklagas för sexuella trakasserier, så innebär det i Korea att man inte står i kön. Jag stod i kön till tunnelbanebiljettkassan, trodde jag, men vips kom det fem andra och byggde en liten egen kö i vilken jag inte var med. Det finns väl inte utrymme för en så stor personlig sfär i en stad med en befolkning som överstiger ... all vett och reson. Det är svårt att säga ett antal, 11 miljoner hör man ganska ofta och 20 miljoner om man räknar in stor-Seoul.

De är lite galna i värme i det här landet. På kontoren går man runt i t-shirt och storknar av värmen. Sommaren kan bli lite jobbig. Om det inte är så att de har övervarmt inne under den kalla vintern, och kallt inne av AC:n under den varma sommaren. Mest för att det är lite lyxigt och man ger kärnkraftverken nyttig motion. När man sätter sig på toaletten ska man inte bli förvånad om det värmen lite under låren, och då inte värmen från föregående besökare utan riktig värme från el. Inte helt i min smak, menjag har inte vågat fippla med reglagen. Historien från en kille på jobbet har avskräckt mig. Han höll inte fingrarna i styr. Det slutade med att han fick en vattenkanon upp i ... ja, precis. Han flög upp från stolen, bara för att inse att det som tidigare stoppade strålen inte längre var där, så strålen fortsatte istället ut på golvet. Nu hade han bara att sträcka sig in till reglaget för att stänga av strålen utan att bli nedduschad av densamma. Han var ändå rätt imponerad över hur bra strålkanonen hade siktat.

På alla hjärtans dag i det här landet ska tjejerna ge killarna ckoklad fick jag höra idag. Men jag har inte fått nån. Istället fick jag fira med en kompis från jobbet. Och vilket sätt firar man hjärtat bättre än med att svepa in det i bomull? Det blev alltså en dunderhamburgermeny på Lotteria, dubbla hamburgare, dubbel dricka, pommes och friterad ost. Kalorier så att det räcker för en vecka. Jag passar på att synda lite nu, medan det fortfarande är över en månad kvar i maran.

Inga kommentarer: