söndag 10 februari 2008

Ordstatistik för januari

Nu har jag tjatat om det här med ordstatistik ett tag. Efter en stunds bloggande blev jag nyfiken på hur många ord som egentligen skrivs, och hur varierande språket är. Så jag gjorde ett litet program först i Java som räknar ord och unika ord i en text. Men det blev för mycket manuellt textkopierande och trams. Så jag övergick till PHP och nu ska det räcka att skicka in en blogger-url så ska scriptet spotta ur sig lite statistik. För januari ser statistiken ut så här:

Totalt antal ord: 1929
Snittlängd på ord: 4.5 bokstäver
Antal unika ord: 793

Den ger också listor med orden sorterade i frekvensordning och annan meningslös info som är rolig. Kanske ska jag starta en metablogg med statistik över bloggar. För jag kan ju inte publicera föregående månads ord här, eftersom de då bara skulle ackumuleras månad för månad och allt skulle gå sönder.

Så har jag länge funderat på att skriva ner mina upplevelser från motionslopp på något organiserat sätt. Men det blir inte av. Det verkar som jag lättare får tummen ur när jag gör saker i bloggformat. Så kanske blir det en sån blogg också. Fast det är ett svårt beslut, på något sätt. Jag har en del text från olika lopp, men en del är både för privat och bara stolpar för att fungera som den är idag. Och det där med att göra om något som är halvgjort är ju inte riktigt min starka sida. En spark i rumpan kanske vore på sin plats. Någon frivillig fot? Sen är jag fortfarande osäker på hur mycket av livet jag vill slänga ut till omvärlden. Jag gör det ju för min egen skull, egoistiskt som jag är. Men det är vetskapen om att ni därute läser det som gör att det blir av över huvud taget.

Inga kommentarer: