onsdag 6 februari 2008

Matblogg och arbetskultur

Jag märkte att det hela började likna en matdagbok till en början. Kanske är det så att det är det första man lägger märke till som största skillnaden jämfört med hemma. Fast i mitt fall handlade det nog mer om att äta var väl i stort sett det jag gjorde förutom att jobba och sova. Och till en början tänkte jag helt utelämna jobbsaker från bloggen, och bara skriva om fritidssaker, för att slippa riskera att lämna ut känslig information. Men nu har bloggen handlat om mer än mat på senare tid också. Så det här inlägget är inte längre så aktuellt och i princip överflödigt. Men det var ju redan formulerat i huvudet. Då var det väl lite onödigt att kasta bort den lilla tankekraften som vad nedlagd. Jag kanske inte är så bra på "kill your darlings". Nu när jag ändå är inne på snack om jobb eller inte, och jag väl kom fram till att fritiden inte räcker till för att enbart blogga om den. Jobbkulturen här är rätt så annorlunda jämfört med hemma. Det spenderas mycket tid på jobbet. Men om det händer mer under den tiden än vad som presteras under en medelsvensk arbetsdag är högst tveksamt. Det är helt ok att sitta och sova vid sin arbetsplats. Kanske ses det som något bra att man är så dedikerad i sitt jobb att man jobbar så hårt att man måste sova en stund. När jag skriver nu så inser jag iofs att power naps är just vad jag önskat. Vore det inte väldigt skönt att få sova lite middag efter lunchen? Men de kan också bränna rätt mycket tid på till exempel spelande, och verkar inte direkt göra något för att dölja det. Hmm... känns som jag missade lite en poäng. Men men, det kanske kommer. Man kan ju redigera inlägg i efterhand. Eller skapa ett nytt med mer substans.

Inga kommentarer: