torsdag 7 februari 2008

Mandarin

Shit, nu är jag förvirrad. Men jag börjar ändå där jag tänkte. Här i butikerna kan man köpa färska mandariner med skal på. Alltså precis på det sätt som man brukar köpa frukt. Men de smakar precis som inlagda mandariner, sådana man får på tårtor och andra äckliga bakelser. I höstas blev jag nyfiken på att reda ut vad som skiljer mandariner, clementiner och satsumasar åt. Jag kollade då upp det på Wikipedia och där stod det att mandariner hade slutat importeras till Sverige för 30 år sen, men att de såldes i konservform. Logiskt tyckte jag, eftersom den smaken som de inlagda har skiljer sig rätt mycket från de färska varianterna man köper hemma. Så då föll bitarna på plats när jag då fick äta inlagda mandariner fast i färsk form här. Men nu kommer det som förbryllar, och som jag inte visste när jag började mandarininlägget. För att vara på den säkra sidan i min Wiki-referens ville jag kolla upp faktan igen. Men nu står det uttryckligen att "Mandariner slutade inte importeras till Sverige för 30 år sedan"... Var i Sverige gömmer sig mandarinerna?

Inga kommentarer: