lördag 9 februari 2008

Cyklister i sikte!

Andra löpturen gick av stapeln idag. Jag hade som plan att ta mig ner till floden och bege mig österut till skillnad från förra gången då jag tog av västerut. Gissa min besvikelse när den fina gångvägen tar slut mitt i ingenting och bara blir bilväg efter någon kilometer. Väldigt likt cykelvägarna i Malmö slår det mig nu. Vad är meningen med att ha cykelväg precis vid rödljusen, för att bortom korsningen enbart ha bilväg? Så att fler cyklister blir överkörda? Här i Seoul vände jag stegen upp i kvarteret på de mindre bilvägarna istället. När jag rundat kvarteret kom jag ut på en gångväg som kunde leda mig över bron till andra sidan floden. Det var lite lockande. Men på vägen över såg jag att man även kunde komma ner till gång och cykelbanan som går precis intill flodkanten. Mellan den jag sprungit på tidigare och floden går motorväg. Men det jag landar på nu är den jag läst om på nätet, ska tydligen vara rätt populär bland motionärer. Mycket riktigt, det tar inte lång tid innan jag ser andra löpare, sådana som förra löpturen lyste med sin frånvaro. Och banne mig, idag såg jag även koreanska landsvägscyklister! Och de som föredrar mountainbike. Vet inte riktigt var de tar vägen, för längs floden är det rätt så platt, som sig bör.

På vägen sprang jag också förbi olympiastadion, där jag om drygt en månad planeras gå i mål. Med vägen jag sprang idag så är det fyra kilometer dit. Kanske lite för långt för att det ska vara läge att gå hem efter maran, får kolla upp om det går någon lokaltrafik därifrån. För att ni ska få se lite mer av där jag springer funderar jag på att sno satellitbilderna från google earth. Men jag vet inte riktigt hur API:t ser ut. Om någon har koll får ni gärna ge en hint.

De seriösa cyklisterna här bär hjälm, till skillnad från inlines-barnen. Vardagscyklisterna glömde jag bort att lägga märke till. Jag glömde skriva igår att andelen snowboardåkare mot skidåkare är mycket större här jämfört med hur det ser ut hemma. Bland brädåkarna går det skandinaviska hjälmbärandet igen, men inte lika frekvent bland skidvännerna. Var inte oroliga, jag har inte tänkt styra in det hela till att bli en hjälmblogg. Det är bara det att det varit sånt som jag lagt märke till. Jag kanske börjar bli gammal.

Något jag ska försöka komma ihåg till nästa löptur är att ta med några mynt till eventuellt myntkrävande vätsketömningsställen. Den här gången klarade jag mig ändå, fast det hade varit skönt. Så vet jag inte om toaletterna här kräver pengar, det verkar vara lite olika bland de offentliga WC:arna. Så vet jag inte heller hur de ställer sig till att snyta sig ut i det fria här. Jag brukar ha som policy att i naturen är det helt ok, i stan och bland bebyggelse är det helt inte ok. Längs flodkanten här är det något mellanting. Sen är det ju rätt spännande, det är minusgrader konstant och aldrig nederbörd, så eventuellt på marken placerat näsinnehåll skulle antagligen frysa fast på marken och bli där till våren kommer. Jag tar nog med mig papper nästa gång. Det är ju rätt skönt att ha fri passage genom näsan och slippa snörvla.

Löpturen slutade på 20 km på ca 1:50. Kanske borde jag hålla tiderna hemliga för att mörka formen inför maran. Tillbaka i huset stannade jag till i den dygnet runt öppna 7-eleven-butiken och köpte nudlar som jag proteinförstärkte med ägg. Så tar jag och avslutar med några bilder från dagens runda.




Inga kommentarer: