söndag 9 mars 2008

Karaoke och stadshav

I fredags var jobbet ute och firade två nyanställda. Det gjordes genom att första vandra lite i bergen i Seouls södra utkant. Efter dryga tusen trappsteg har man rätt så fin utsikt över staden. Bergen sticker upp som öar ur ett hav av hus, precis så som sockerbitarna i Orminge inte sticker upp som kobbar ur ett grönskande hav. Under vandringen pratade jag lite med Imys fru. Imy är ursprungskoreanen som numer i vanliga fall jobbar i Sverige, men är tillbaka i Korea på korttid. Hans fru, tyvärr är jag fortfarande helt kass på namn, kanske skulle ha läst en termin lär-dig-namn på universitetet, hon vill iaf lära sig svenska, och bad mig lära henne en mening. Jag tog den klassiska krogrepliken: "Kan du lära mig laga köttbullar?" När hon sen skulle prova den på Anders så förstod han tyvärr inte. Jag tar nog på mig skulden för det. Kanske skulle jag valt en vettigare mening. Men när någon som inte kan svenska ber mig att säga något på svenska får jag black out... Vi hade dock snackat mat tidigare, och hon vill lära sig laga köttbullar. Så lite verklighetsförankring fanns det i meningsvalet. Uppe på en av topparna stod en herre och sålde sportdryck för en struntsumma. Undrar om han har någon vertikal genväg dit eller om han själv släpar upp drickan de tusen trappstegen.

Efter avslutad vandring blev det koreansk BBQ med Hite och Soju, som börjar bli... kanske inte tjatigt, men bekant. Hite är en av de inhemska ölen här, om jag inte berättat det tidigare. Även om jag har berättat det tidigare så är Hite fortfarande ett inhemskt öl. Som ofta när man äter i Korea vet man inte riktigt när man förväntas vara mätt. Titt som tätt kommer det in fler små rätter.

När borden var fullbelamrade med disk och flaskor drog vi vidare. För första gången här fick jag vara med om den asiatiska nationalsporten karaoke. Nu vet jag att asien inte är en nation, men karaoke är ingen sport heller. Men de som vill citera mig för att påvisa att jag är en idiot kan bortse från föregående mening. Citat tagna ur sitt sammanhang är alltid bra. Först tänkte jag skriva den koreanska nationalsporten, men jag tror att karaoke är stort i flera delar av Asien, kanske inte hela, vad vet jag? Kanske skulle valt ostasiatiska nationalsporten. Vi hade iaf ett eget rum med en karaokemaskin och ett bord som servades med öl i den takt de gick åt. Sången lät sådär, men min medverkan hade inte höjt nivån så jag avstod sånginsats.

Inga kommentarer: