torsdag 6 mars 2008

Samarkand

Igår var Jens och jag på Samarkand och åt mat. Riktigt underbart gott var det, och en sjysst miljö i stil med nånting utländskt och gammalt. Mer precis än så tänker jag inte vara. Vi lyckades behålla bokningen på vårt bord trots att taxichauffören var 40 minuter sen till vår upphämtning efter jobbet. Vi bad honom vänta medan vi fröjdades i smaklökarnas förlovade land. När vi gick ut från restaurangen såg vi först inte bilen. Så vi gick några hundra meter. På vår väg hann ett par tiggare komma fram och göra vad de gör bra. Bäst vet jag inte, jag lärde inte känna dem närmre. Det är alltid jobbigt med sånt. Hur ska man reagera. Tänka. De har det nog inte lätt. Men är det mitt ansvar som turist att styra upp landet? Jag struntade i att fatta beslut, vilket innebär att jag är rätt så ignorant. Känns inte helt bra, men men, så är det. Vi kom iaf fram till en bil som vi tyckte såg sjysst ut och hoppade in. Chauffören började säga "sorry, sorry". Det är lugnt tyckte vi, så långt var det ju inte att gå. Efter ett tag inser vi dock att det är en annan chaufför, i en annan bil. Som antagligen i sin tur väntar på en annan passagerare. Efter denna insikt är dröjer vi oss inte kvar så länge utan går snart ut igen.

Under våra taxifärder har vi sett en hel del vattentransporter. Vilket fått oss att fundera på färskvatten. Det är ju en bristvara i stora delar av världen. Och att vi ska spara på det. Gäller det även när vi är i Sverige? Blir bristen mindre i andra delar av världen för att det förbrukas mindre i Sverige? Sen är det ju trams att slösa, men det var tankar som dök upp. Sen kan jag passa på att pränta ner andra tankar också som gäller vatten. Hur mycket varierar den totala nederbörden per dygn om man räknar in hela jorden? Hela Sverige? Hela Europa? Vilken är den längsta tid det varit uppehåll i hela Sverige? Hur tätt måste två regndroppar falla både i tid och avstånd för att man ska säga att det regnar mitt emellan dem.

Inga kommentarer: