lördag 22 mars 2008

Påskaftonsmorgon med mening

Att ha en blogg kan vara stressande. Känner pressen att antingen leva intressanta dagar, göra finurliga iaktagelser eller komma på spännande tankar. Samtidigt är ju livet som en bok man skriver, och det gäller att fylla den med sånt man själv vill läsa. Ska man då bara skriva ner bra saker så man kan se tillbaka på livet och vara nöjd? När jag nu flummar ut så handlar det inte bara om bloggen eller livets bok, utan minnet i stort. Ser vi till att minnas det bra och förtränger det dåliga? Finns det en mening med allt som sker, eller ser vi själva till att händelser en mening? För att fungera är det kanske nödvändigt för oss att det finns en poäng med det hela. Annars skulle livet bli allt för kaotiskt med slumpmässiga händelser? Hmm... Kanske nog med påskaftonsmorgonsfilosoferande. Finns förresten påskaftonsmorgon? Motsägelse... Sen vet jag inte om orden som nyss kom ut säger någonting egentligen. Tankarna finns hyffsat klara mitt huvud, men de är inte färdigformulerade märkte jag. Skulle nog behöva en motpol att studsa idéerna mot. Eller så är jag bara för lat för att reda ut orden och meningskonstruktionerna nu.

Jag har nyss varit ute och provat en av träningsplatserna som ligger någon kilometer bort, för andra gången. Det enda jobbiga med att ta sig dit är att jag måste invänta två gröna gubbar. Det kan ta ett tag. Jag har väl tidigare sagt att det inte är Seouls fel om man inte håller sig i form, eftersom träningsmöjligheterna här ändå är dugliga, som sämst. Så jag funderar på andra bortförklaringar, som jobbet eller Indien. Det gäller ju att ha bortförklaringen färdig innan det skiter sig, sen kanske man inte är kreativ nog att komma på någon. Men samtidigt... "Man bestämmer själv hur tjock man vill bli." De visdomsorden lärde jag mig av Aleks, som själv också bara aggerat inspelnings- och uppspelningsapparat. Alltså inte grundare till orden i nämnd ordning, fast uttryckt lite omständligare. Citator kanske är ett ord som passat, om det finns.

Dags att se om Anders är frukostsugen...

Inga kommentarer: