torsdag 6 mars 2008

Kontinuerligt tidszon

När jag ändå är ute och småhattar, varför inte passa på att mellanlanda i Taipei också. Tyvärr får jag bara se transithallen i 20 minuter. Jag klagar inte över den korta tiden, jag hinner nog se det jag ska i den hallen på den tiden. Men det hade varit roligt att se mer av andra delar. Ännu hellre hade jag flugit hela vägen non-stop. Att få flygningen indelad i tretimmarsintervaller gör det hela lite segt. Men jag får väl min vana trogen blogga lite grann.

På flygplanet lärde jag mig nånting om grapefrukter. De är aldrig riktigt döda. Jag fick en filéad variant i frukostens fruktsallad. När jag sätter gaffeln i den blir den skitsur och spottar mig i ögat med en lamalik precision. Lömska bortom allt vett och reson är vad den frukten är.

När man är ute och flyger genom ett par tidszoner så finns det ju olika sätt att hantera klockan. Det vanligaste är väl att man ställer om klockan när man kommer fram så man får rätt tid. Eller så kan man ställa klockan för varje tidszon man gör entré i. Jag tycker det vore mycket roligare med ett tredje alternativ. En klocka som under färd kontinuerligt anpassar sig till den nya tiden, så man slipper diskreta hopp i tiden. Så varje sekund som klockan tickar är något längre eller något kortare.

Inga kommentarer: